1. Om Till Hem
Företaget har sitt säte i Stockholm. Önskar du komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
2. Beställning
När du slutfört din beställning skickas och beställas till din e-postadress. I bekräftelsen ser du alla uppgifter om produkter, pris och leveransadress. Om något är något fel i orderbekräftelsen ska du genast kontakta oss via e-post till [email protected]
3. Leverans
Vi skickar spårbara försändelser till en fraktkostnad från 89kr till leveransadresser inom Sverige. Fraktfritt vid beställning över 900kr. Varor som är skrymmande har en notering i texten på produkten och skickas till en fraktkostnad från 149kr och på dessa varor gäller ej fraktfritt. Vi packar och skickar paketet inom en vecka från orderdatumet och därefter är leveranstiden ca 1-3 dagar. Skulle förseningar i leveransen uppstå utan att vi meddelat dig, ska du kontakta oss på e-post [email protected]
Ej uthämtade försändelser som kommer till oss i retur debiteras med en avgift om 300kr för att täcka frakt- och hanteringskostnader. Beställningarna skickas i första hand med DHL och levereras till ditt närmaste utlämningsställe enligt DHLs karta. Du får sms-avisering så snart den finns att hämta ut till det nummer du angivit vid beställning.
Emballage
För att värna lite extra om miljön återanvänder vi emballage och packmaterial i så stor mån som möjligt. Om ditt paket skulle vara skadat vid leverans och det har påverkat dina varor ska du kontakta oss på e-post [email protected] så snart som möjligt (senast 24 timmar) där du skickar med en bild på försändelsen så gör vi en reklamation hos fraktbolaget. Fortsätt gärna att återanvända emballaget som kommer med din försändelse eller lämna till återvinning.
4. Avhämtning
Vi erbjuder kostnadsfri avhämtning av inköpta produkter, på så sätt sparar vi på miljön i form av mindre emballage och transporter. Välj alternativt avhämtning i kassan så kontaktar vi dig via e-post med förslag på tider inom 2 veckor för avhämtning i vår butik i Sollentuna. Kontakta oss på e-post [email protected] om du inte kan hämta inköpta produkter inom rimlig tid. Vi har endast möjlighet att hålla dina varor under en begränsad period, skulle de inte vara hämtade inom 3 månader från att du aviserats om att din beställning är redo att hämtas kommer produkterna att åter tillfalla Till Hem och är inte längre möjliga att hämta i enlighet med eftersläpning. . (1958:982).
5. Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms, förutom i de fall där vinstmarginalbeskattning (VMB) tillämpas och ingen moms deklareras. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktiga priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
6. Ångerrätt
Vi tycker att det är viktigt att du tänker igenom din köp innan beställning för att undvika spontanköp och onödiga transporter som belastar vår miljö med utsläpp och förbrukat emballage. Om du inte skulle vara nöjd med din köp har du som kund lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du tagit emot din beställning.
6.1 Nyttjande av ångerrätt
Du måste meddela oss att du ångrar dig via e-post till [email protected]
I meddelandet ska du ange namn, adress, e-postadress, ordernummer för beställningen samt vilka produkter som returneras som gäller klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter du meddelat oss ångrat köp returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och ansvar för att produkten är i samma skick som den var innan frakt och att den packas och skickas i samma emballage. Du återbetalas inom 14 dagar från att vi mottagit tillbaka. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten dra av en summa motsvarande värdeminskning jämfört med varans ursprungliga vid användbar skadad produkt.
6.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Varor som snabbt kan försämras, till exempel blommor, livsmedel.
Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
Inköp i fysisk butik har ingen ångerrätt.
Läs mer om den lagstiftade ångerrätten, här .
7. Reklamation och klagomål
De produkter vi säljer är vintage, vilket betyder att de är en begagnad karaktär och säljer i befintlig skick. Vi besiktigar, rengör och beskriver alla produkter noggrant med både text och bild innan de sedan säljs. Om produkten ändå skulle vara skadad utöver vad som noteras i produktbeskrivningen och produktbilder när du tagit emot den, eller om du skulle få en annan produkt än den du beställt, att vi följer med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss via e-post [email protected] för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
7.1 För att reklamera en produkt
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till oss via e-post [email protected] där du ska ange ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt en beskrivning av felet. Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka och reklamation om att det visar sig att vara inte felaktigt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
8. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för försäkringar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan till exempel vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar av produkter/produktegenskaper som ändras av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
9. Produktionsformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och tekniska fel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet och upplösning. Vi kommer alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
10. Information om cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa användarnas surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att få tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
11. Personuppgifter
Genom att handla hos Till Hem accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte i fler uppgifter än vad som krävs för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till ansökan utan rättslig grund.
Till Hem är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du önskar nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen mot dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi följer med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
11.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund för att behandla dina uppgifter, till exempel för att fullfölja oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
11.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
11.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish, Kort.
11.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL.
11.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
11.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att vara uppdaterad felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
11.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst vara att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns att få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
11.8 Ansvarig för dataskydd
Till Hem är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och behandla känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
12. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med beställning eller besök på webbplatsen.
13. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kund, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.